Yousee har opsagt samarbejdet med Discovery

Jægerspris Antenneforening får i den anledning henvendelser fra medlemmer, som er vrede over, at de mister indhold, som de er vant til at have adgang til. Der kommer også forslag om at afbryde samarbejdet med Yousee, eller lave en parallel aftale med en anden leverandør.

Konkret for Jægerspris Antenneforening gælder det at

• Jægerspris Antenneforening har en kontrakt med Yousee, som kan opsiges med 12 måneders varsel. En eventuel opsigelse skal vedtages på en Generalforsamling, da det vil have vidtrækkende konsekvenser for foreningen og medlemmerne.
  • Samme kontrakt tillader ikke, at foreningen laver parallel aftaler med andre leverandører end Yousee.

Når dette er sagt, vil jeg gerne mane til besindighed. Det vi er vidne til i øjeblikket er en kamp/forhandling mellem giganter, der som noget nyt bliver ført i medierne. Jeg tror ikke på at hverken Yousee eller Discovery Networks kan holde til, at der ikke findes en løsning.

Den kamp der foregår, er i virkeligheden et forsøg fra Yousees side på at efterkomme mange års forbrugerønsker om kun at skulle betale for det, man ser. På den anden side står giganten Discovery Networks (amerikansk ejet) og forsvarer sin hævdvundne ret til at sælge sine produkter i pakker og dermed sikre sig reklameindtægter og betaling fra folk, som ikke aftager deres produkter.

Så kampen er principiel og meget afgørende for fremtidens måde at se TV på. Lige nu kan det godt være, at det bliver besværligt at komme til at se fodboldlandsholdets kampe, men det vil også ændre sig, måske fordi det bliver uinteressant for Discovery Networks at bruge penge på at købe rettighederne.

Jan Jørgensen
Formand, Jægerspris Antenneforening